Kupa terapisi

Kan dolaşımını arttırmak için bölgesel vakum oluşturmaya dayanan kuru kupa uygulaması ve belli vücut noktalarına bölgesel vakumla beraber yüzeyel cilt kesikleri oluşturarak kanın alındığı yaş kupa uygulaması (Hacamat) olmak üzere iki yöntemle uygulanır.

Hangi hastalıklarda uygulanır ?

• Bağışıklık sistemini güçlendirme,
  • Fibromyalji (kas romatizması),
  • Romatizmal hastalıklar, eklem hareket kısıtlılığı,
  • Yorgunluk,
  • Bel, sırt, boyun ağrıları,
  • Diz ağrısı (osteoartrit gibi hastalıklara bağlı ağrılarda),
  • Migren ve gerilim tipi baş ağrılarında,
  • Organik olmayan uyku bozukluklarında,
  • Sindirim sistemi hastalıklarına ait bulantı, kusma, kabızlık gibi durumlarda kullanılabilmektedir.
Hacamat, Kupa Terapisi Dr.Bekir

Hangi durumlarda uygulanmaz ?

• Tromboflebit,
  • Aktif yaralar, cerrahi yaraların üzerine,
  • Tolere edilemeyen kalp hastalığı,
  • Ciddi anemi (kansızlık),
  • Kanama bozuklukları, kan pıhtılaşma bozukluları,
  • Kan sulandırıcı ilaç kullananlarda uygulanmamalıdır.
  • Varis olan bölgelerde varisin üzerine uygulanmamalıdır.

Hacamatın faydaları nelerdir ?

Yapılan yüzeyel kesiklerden kan alınmasıyla cilt altına biriken toksinlerin atılması sağlanır. Genel bir dinçlik hali verir. Kan dolaşımını artırır. Ciltteki sinir hücrelerinin uyarılması ile sinir sisteminin düzenlenmesi ve bağışıklık sisteminin aktive edilmesi sağlanır. Adele kasılmalarının gevşemesine yardımcı olur. Bazı hormonların salgılanmasını sağlar. Lenf (akkan) sisteminin hareketlenmesi sağlanır.

Hacamatın etki mekanizmalarının ne olduğu henüz araştırmaya muhtaçtır. Peygamberimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hacamatta şifa olduğunu (Buhari, Tıb 7; İbn Mace, Tıb 22; Ahmed b. Hanbel, I, 246), hacamat yaptıranın herhangi bir hastalık için zarar görmeyeceğini bildirmektedir (Ebû Davud, Tıb 4; İbn Mace, Tıb 21). Hacamat ile ilgili bir çok hadis olduğu zikredilmiştir.

Hacamat uygulaması M.Ö. 1500 yıllarından beri bir tedavi yöntemi olarak kullanılmıştır.

Kuru kupa uygulaması nasıl yapılır?

Genellikle hastanın sırt bölgesinde belirli noktalara kupa vakumlanır. Hastalığın şiddetine göre vakum sayısı ve büyüklüğü hekim tarafından belirlenir. Vakumlanan kupalar 5-10 dk kaldıktan sonra kupalar çıkartılır. Bu işlem farklı noktalara birkaç defa tekrarlanabilir. Bazı durumlarda vakumlu kupa bazı yağlar kullanılarak masaj şeklinde de uygulanabilir.

Yaş kupa (Hacamat) nasıl yapılır ?

Hastanın muayenesi sonrası hacamat yapılacak noktalar belirlenir. Cilt temizlendikten sonra hacamat yapılacak noktalara, kan akımını artırmak amacıyla kuru kupa uygulaması yapılır. Cilt tekrar temizlendikten sonra steril bistüri ile hacamat çizikleri atılır. Bu amaçla kullanılan farklı el aletleri de vardır. Çiziklerin atıldıktan sonra tekrar kupa uygulaması yapılarak kupaya kan çekilmesi sağlanır. Birkaç defa daha kupa vakumlanıp boşaltılır. Sonrasında cilt temizlenerek kapatılır.

Hacamat ne zaman yapılmalıdır ?

Tıbbi olarak yapılan hacamatın ne zaman yapıldığı önemli değildir. Geleneksel tedavi yöntemlerinde hacamatın ayın bazı günlerinde yapıldığında etkisinin daha fazla olduğu, bazı günlerde yapıldığında ise etkisinin azalacağı savunulmaktadır.

Geleneksel olarak yapılan hacamatta, kameri takvime göre ayın on yedi, on dokuz ve yirmi birinde yapılması tavsiye edilir. Çarşamba ve Cuma günleri hacamat yapılması önerilmez.

Genel iyilik hali ve bağışıklığın desteklenmesi amacıyla yılda iki kez Mayıs-Haziran ve Eylül-Ekim aylarında yapılması önerilir.

Hacamat öncesi nelere dikkat etmek gerekir ?

• Aç karna yapılması tercih edilmelidir. En az 2 saat önce yemek yenmemesi tavsiye edilir. Fakat çok açlık durumunda da yapılmamalıdır.
  • Geleneksel uygulamalarda en az 24 saat öncesinden hayvansal gıda tüketilmemelidir. Kadınlarda adet dönemi dışında yapılması önerilir.
  • 24 saat öncesinden cima yapılmamalıdır.

Hacamat sonrası uyulması gerekenler ?

• En az 2 saat yemek yenmesi önerilmez.
  • Geleneksel uygulamalarda sonrasında 48 saat hayvansal gıda tüketilmemesi önerilir.
  • 24 saat sonrasında banyo yapılabilir.
  • Hacamat bölgesi temiz tutulmalı, bölgeye ozon yağı veya kantaron yağı sürülmesi iyileşmeyi hızlandırır.

Hacamatta doğru bilinen yanlışlar

Yanlış : Derin kesik atılması daha iyidir.

Kesikler yüzeyel olursa daha etkili olur. Derin kesik atılması sonucu, derin cilt izleri kalır. Hacamatta amaç kan akıtmak değil. Belirli noktaların uyarılması ve hücreler arası sıvı ile birlikte toksinlerin atılmasıdır. Derin kesik atılması sonucu kan akışı 10 dakika gibi kısa sürede biter. Doğru kesik atılırsa hacamat 30-40 dakika sürer.

Yanlış : Tek kullanımlık kupalar faydasızdır.

Tek kullanımlık kupalar ile geleneksel olarak kullanılan cam kupaların etkisinin birbirine üstünlüğü kanıtlanmamıştır. Tek kullanımlık olmayan kupalar, bulaşıcı hastalıkların yayılmasına sebep olabilmektedir.

Yanlış : Fazla kupa uygulanması daha iyidir.

Kupanın fazla uygulanması daha etkili değildir. Her seansta 6-7 kupayı geçmemek gerekir. Bazı durumlarda tek kupa bile yeterlidir. Hastaya uygun doğru tedaviyi belirlemek gerekir. Fazla yapılması faydadan çok zarar verebilir.

Yanlış : Hacamattan sonra halsizlik, yorgunluk oluşur.

Doğru yapılan hacamattan sonra bilakis canlılık ve dinçlik olması beklenir.

Yanlış : Hacamatta cildin temizlenmesine gerek yoktur.

Yapılan her tıbbi müdahalede gerekli temizlik ve sterilizasyon şartlarına riayet etmek gerekir. Her ne kadar yüzeyel bir kesik de olsa yara veya iltihap oluşabilir.